Ett klassrum, fyra lärmiljöer

 

För en bra inlärning är det viktigt att barnen känner trygghet i klassrummet, vilket man kan hjälpa till med genom att placera elevborden längst med väggarna. Vi förstärker rumskänslan med soffor med hög rygg och en gardinskena som löper över hela rummet så man snabbt kan avgränsa rummet genom att dra för gardinerna.

Enligt arkitekter som specialiserar sig på skolor blir ett klassrum idealiskt genom att blanda fasta möbler med lätt flyttbara, höga bord med låga, mjuka soffor med enkla stolar. De menar också på att vi människor känner oss otrygga på stora öppna ytor och drar liknelse med ett vattenhål på savannen. -Ett djur vill gärna dricka men tvingas samtidigt vara på helspänn. Faror lurar från alla håll i ett öppet landskap. 

Här visar vi ett klassrum med ett möblemang som kan användas till 4 lärsituationer anpassat för 30 elever. En flexibel inredning som förändras utefter dagens behov. Nedan visar vi möblerna som används i de olika förslagen.

Med flexibelt lärande erbjuder vi en anpassad lärmiljö för olika individer. I den flexibla lärmiljön är det du själv som väljer vilken plats som passar bäst för stunden. Lärmiljön byggs i olika zoner med uppgift att stödja olika typer av arbete. Zonerna skapas genom möblering och kan i princip utformas hur som helst så länge som de stödjer det behov som finns hos eleverna. De vanligaste behoven brukar vara fokus, grupparbete och traditionell undervisning i mindre grupper. En flexibel lärmiljö kan skapas genom höj- och sänkbara bord på hjul som “staplas”, flexibla elevstolar och soffgrupper.

4 st JOJO bord

COMBI bord
9 st 1400x800, H720 mm
2 st 1400x800, H900 mm

 

4 st CIRKUM bord

4 st BALANS boll

4 st SMILE stol

18 st NIAN stol